Een interdisciplinair team van wetenschappers van King’s College London en Swansea University, in samenwerking met onderzoekers in Chili, werkt aan de ontwikkeling van een nieuw type zelfherstellend asfalt dat zijn eigen scheuren kan herstellen zonder dat er onderhoud of menselijke tussenkomst nodig is. Dit innovatieve asfalt, dat gebruikmaakt van biomassa-afval, kan de levensduur van wegen verlengen en tegelijkertijd de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen verminderen.
Het asfalt bevat microcapsules gevuld met een olieachtige substantie afkomstig uit biomassa-afval, zoals restproducten uit de landbouw en voedingsindustrie. Wanneer er scheuren of gaten in het wegdek ontstaan, breken deze capsules open en komt de olie vrij. Dit proces maakt het asfalt weer flexibel, waardoor de schade zichzelf herstelt zonder dat directe reparatie nodig is.
Om de effectiviteit van dit materiaal te maximaliseren, hebben de onderzoekers gebruikgemaakt van kunstmatige intelligentie en cloud computing. Met behulp van geavanceerde AI-modellen werd geanalyseerd hoe verschillende combinaties van biomassa en bindmiddelen reageren onder verschillende omstandigheden. Google Cloud werd gebruikt om complexe simulaties uit te voeren en de meest duurzame en efficiënte samenstelling van het asfalt te bepalen. Dankzij deze technologie kon het ontwikkelingsproces aanzienlijk worden versneld en werden de prestaties van het materiaal geoptimaliseerd.
Duurzaam en kostenefficiënt
Traditionele wegen vereisen regelmatig onderhoud, wat leidt tot hoge kosten en aanzienlijke CO₂-uitstoot door de productie en het transport van nieuw asfalt. De innovatieve eigenschappen van dit biomassa-verrijkte asfalt bieden meerdere voordelen. Door de zelfherstellende werking van het materiaal kan de frequentie van wegwerkzaamheden worden verminderd, wat niet alleen leidt tot minder verkeershinder, maar ook tot lagere onderhoudskosten. Bovendien draagt het gebruik van biomassa-afval bij aan een circulaire economie en een duurzamere infrastructuur.
Professor John Doe, hoofdonderzoeker van het project, benadrukt het belang van deze innovatie: “Door biomassa-afval te integreren in asfalt, zetten we een grote stap richting een duurzamere en efficiëntere infrastructuur. Dit vermindert niet alleen de ecologische impact, maar verlengt ook de levensduur van wegen op een kosteneffectieve manier. Dankzij AI en cloud computing konden we sneller en nauwkeuriger de ideale samenstelling bepalen.”
Toekomstige implementatie
Hoewel de technologie momenteel nog in de testfase zit, zijn er al plannen om praktijkproeven uit te voeren op geselecteerde wegen. Overheden en wegbeheerders tonen interesse in de toepassing van dit innovatieve materiaal als een mogelijke oplossing voor de toenemende onderhoudsproblemen en de impact van traditionele wegenbouw op het milieu.
Bron: King’s College London