Professor Jack Saddler, co-auteur van een IEA Bioenergy-rapport over de luchtvaartsector, pleit voor de inzet van bio-brandstoffen als de meest haalbare route naar CO2-neutraliteit in de luchtvaart tegen 2050. Volgens Saddler zullen overheden een cruciale rol spelen in het behalen van de doelstellingen.
De totale decarbonisatie van de luchtvaartsector vergt echter aanzienlijke investeringen, waarbij de kosten deels door overheden en de maatschappij gedragen moeten worden. De prijs voor duurzame vliegtuigbrandstoffen (SAF), zoals biojet-brandstof, ligt momenteel twee tot vijf keer hoger dan die van fossiele brandstoffen, wat volgens Saddler beleidsmatige ondersteuning noodzakelijk maakt om het net-zero-doel te bereiken.
Het IEA Bioenergy-rapport, dat Saddler samen met Susan van Dyk heeft opgesteld, benadrukt dat luchtvaart verantwoordelijk is voor bijna 2-3% van de wereldwijde CO2-uitstoot, wat neerkomt op 915 miljoen ton CO2-equivalent per jaar. Hoewel de uitdaging groot is, wijst Saddler op het potentieel van biobrandstoffen, zoals brandstof uit gebruikt frituurvet (UCO), om hier verandering in te brengen.
Saddler benadrukt dat hoewel technische ontwikkelingen zoals efficiëntere vliegtuigontwerpen en verbeterde luchtverkeersleiding bijdragen aan emissiereducties, het gebruik van SAF de grootste impact zal hebben. De International Air Transport Association (IATA) schat dat SAF tot 65% van de uitstoot van de luchtvaart kan verminderen, wat SAF cruciaal maakt voor langeafstandsvluchten waar andere technologieën, zoals groene elektriciteit en waterstof, beperkingen kennen.
De vraag naar SAF is echter enorm: een rapport van IEA Bioenergy schat dat er jaarlijks 412 tot 556 miljard liter nodig zal zijn om de luchtvaartsector CO2-neutraal te maken. Momenteel produceert de industrie slechts 1,9 miljard liter SAF, een fractie van wat nodig is. SAF-productie zal naar verwachting wel toenemen, met wereldwijd 142 aangekondigde fabrieken die samen 33 miljard liter per jaar kunnen produceren.
Saddler ziet de 10%-doelstelling voor SAF in 2030 als haalbaar, mits overheden beleid voeren dat biojet-brandstoffen ondersteunt. Het ambitieuze doel van volledige CO2-neutraliteit in 2050 blijft echter uitdagend gezien de huidige capaciteit.
Het volledige rapport is hier beschikbaar: Progress in Commercialization of Biojet/Sustainable Aviation Fuels (SAF): Technologies and policies
Bron: IEA Bioenergy