Om het gebruik van biobased producten te stimuleren, heeft de Circular Biobased Europe Joint Undertaking (CBE JU) de campagne Go for bio-based gelanceerd. Deze campagne richt zich op het vergroten van de bekendheid van biobased producten als duurzame, betaalbare en efficiënte alternatieven voor traditionele, fossielgebaseerde producten.
Veel mensen zijn zich er nog niet van bewust dat er al talloze biobased producten beschikbaar zijn in de markt. Van alledaagse huishoudelijke producten tot innovatieve industriële oplossingen, ze zijn al te vinden in lokale winkels en supermarkten. Dit maakt het gemakkelijker voor consumenten om bewuste, groene keuzes te maken in hun dagelijkse leven.
Steun van de Europese Unie en BIC CBE JU, een samenwerking tussen de Europese Unie en het Bio-based Industries Consortium (BIC), heeft een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van veel van deze producten. Met een budget van €2 miljard ondersteunt het partnerschap projecten die gericht zijn op het bevorderen van de concurrentiekracht van de circulaire biobased industrie in Europa.
De campagne nodigt consumenten uit om deel te nemen door het gebruik van biobased producten te promoten en te delen op sociale media met de hashtag #GoForBiobased.
Duurzame en innovatieve oplossingen Biobased producten zijn niet alleen milieuvriendelijk, maar bieden ook innovatieve en circulaire oplossingen doordat ze worden vervaardigd uit hernieuwbare grondstoffen. In veel gevallen presteren biobased alternatieven zelfs beter dan producten op basis van fossiele grondstoffen, dankzij nieuwe materialen en baanbrekende technologieën.
Meer informatie over de campagne is te vinden op de website van CBE JU: www.cbe.europa.eu/go-bio-based-nl-nl.