In het kader van het ambitieuze CIRCUROAD-programma werken bedrijven, overheden en kennisinstellingen samen aan een duurzame toekomst voor de Nederlandse infrastructuur. Onder leiding van Rijkswaterstaat, dat sinds eind 2023 als host fungeert, richt het programma zich op het ontwikkelen van circulair asfalt. Dit innovatieve asfalt wordt gekenmerkt door de vervanging van het fossiele bindmiddel bitumen door hernieuwbare grondstoffen, wat een aanzienlijke bijdrage moet leveren aan de vermindering van de CO2-uitstoot en het verkleinen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen.
CIRCUROAD past binnen het Transitiepad Wegverharding, dat onderdeel is van de bredere nationale doelstelling om uiterlijk in 2030 een klimaatneutrale en circulaire infrastructuur te realiseren. Deze transitie omvat twee essentiële pijlers: de grootschalige recycling van bestaand asfalt en de ontwikkeling van een duurzaam alternatief voor bitumen. De vervanging van bitumen is cruciaal omdat dit traditionele asfaltbindmiddel momenteel nog grotendeels afkomstig is van aardolie, een fossiele bron.
Het doel van CIRCUROAD is om in 2030 ten minste 30 procent van het nieuw gebruikte bitumen biobased te maken. Dit betekent dat dit bindmiddel niet langer op fossiele grondstoffen is gebaseerd, maar op duurzame, hernieuwbare materialen. Een ingroeimodel is opgezet om dit percentage gestaag te verhogen, met als ambitie om in 2050 volledig fossielvrij bitumen te gebruiken in de Nederlandse wegenbouw.
Het biobased bindmiddel moet aan strenge validatiecriteria voldoen voordat het op grote schaal wordt toegepast. Hiervoor is een uitgebreid validatieprogramma opgesteld, waarin het bindmiddel wordt getest op duurzaamheid, prestatie en compatibiliteit met bestaande infrastructuur. Dit programma zal aantonen dat biobased bitumen niet alleen fossielvrij is, maar ook voldoet aan de technische eisen van wegverharding.
Naast de ontwikkeling van biobased bitumen zet CIRCUROAD ook in op hoogwaardige recycling van asfalt. De nadruk ligt op het hergebruik van bestaande materialen, wat een aanzienlijke vermindering van grondstoffenverbruik oplevert. De combinatie van recycling en biobased bitumen kan volgens de eerste berekeningen leiden tot een CO2-reductie van wel 75%, wat een significante stap is richting een duurzame infrastructuur. Dit is van groot belang voor Nederland, dat maar liefst 136.000 kilometer aan wegen heeft die grotendeels uit asfalt bestaan.
Binnen het consortium van CIRCUROAD vinden diverse proefprojecten plaats waarbij verschillende innovatieve asfaltmengsels worden getest in de praktijk. De eerste resultaten zijn veelbelovend: niet alleen blijkt het mogelijk om de CO2-uitstoot drastisch te verminderen, maar de nieuwe asfaltmengsels laten ook een uitstekende prestatie zien op het gebied van duurzaamheid en verkeersveiligheid.
Dag van de Circulariteit
Op de Dag van de Circulariteit, op donderdag 10 oktober in Veenendaal, vindt de kennissessie Praktijkervaringen en start proeftuin biobased asfalt plaats met Bert Jan Lommerts, technisch manager CIRCUROAD. Meld je aan!
Meer informatie dit project: CIRCUROAD