Toonaangevende Japanse bedrijven, NYK Line (NYK), NYK Bulk & Projects Carriers (NBP), TSUNEISHI SHIPBUILDING Co., Ltd. (“TSUNEISHI SHIPBUILDING”) en het Britse bedrijf op het gebied van hernieuwbare energie, Drax Group (Drax), hebben een nieuw memorandum van overeenstemming (MoU) om zowel ’s werelds eerste door biomassa aangedreven schip (bioship) als de technologie die het zou kunnen aandrijven te ontwikkelen.
Biomassa speelt een steeds grotere rol in de Japanse transitie van energieopwekking met fossiele brandstoffen naar koolstofarme en hernieuwbare elektriciteit, en de vraag van het land naar biomassapellets, voornamelijk afkomstig uit Noord-Amerika en samengesteld uit houtzagerij- en bosbouwresiduen, neemt toe.
Drax produceert biomassapellets in zowel het zuiden van de VS als Canada. Het bedrijf heeft een langdurige relatie met NBP, dat zijn pellets naar Japan transporteert.
Deze pellets worden momenteel verzonden via kleinere, handzame bulkwagens, die, vanwege de beperkte omvang van hun brandstoftanks, een uitdaging zijn gebleken om over te schakelen op brandstoffen met een lagere uitstoot, zoals ammoniak.
Via het MoU, dat werd ondertekend op de Britse ambassade in Tokio, zullen de bedrijven in eerste instantie onderzoek doen naar de ontwikkeling van de nieuwe scheepvaarttechnologie, een biomassabrandstofinstallatie aan boord, die nodig zou zijn om een bioschip van stroom te voorzien. De vier bedrijven onderzoeken hoe andere hernieuwbare technologieën kunnen worden gebruikt om zowel de uitstoot als de brandstofkosten van het verschepen van biomassa te verminderen.
De biomassabrandstofcentrale zou een vergasser gebruiken om biomassa bij hoge temperaturen te verbranden en gassen te creëren en vast te houden, waaronder koolmonoxide, waterstof en methaan. Deze gassen zouden dan worden gebruikt om een generator aan te drijven die het bioschip zou kunnen voortstuwen en ook een deel van zijn interne energie zou kunnen leveren.
De installatie van een biomassabrandstofcentrale zou de CO2-uitstoot in bioschepen met 22% kunnen verminderen in vergelijking met het gebruik van fossiele brandstoffen. Als deze ontwikkeling succesvol is, onderzoeken de bedrijven gezamenlijk de mogelijkheid om eind 2029 een bioschip te bouwen.
- Nieuwe bioschiptechnologie zou gas uit biomassa gebruiken om schepen voort te stuwen
- Het MoU tussen Japanse en Britse bedrijven bevat plannen om tegen het einde van het decennium bioship te ontwikkelen
- Technologie zou de verzending van biomassapellets naar Japan koolstofarm kunnen maken, waardoor de CO2-uitstoot mogelijk met 22% kan worden verminderd
Uitgelicht fotobijschrift: Ondertekeningsceremonie van het MoU. Van links: Kenichi Shibata (Managing Executive Officer/General Manager van de Design Division, TSUNEISHI SHIPBUILDING Co., Ltd.); Paul Sheffield (Chief Commercieel Officer, Drax Group); Masashi Suda (President, Chief Executive Officer, NYK Bulk & Projects Carriers Ltd.); Shinichi Yanagisawa (uitvoerend functionaris, NYK-lijn)
Bron: DRAX