De CDR-sector vraagt dat de Green Claims-richtlijn de rol erkent van klimaatclaims bij het stimuleren van investeringen in permanente en zeer integere koolstofverwijdering, zolang dit de absolute emissiereductiedoelstelling van een bedrijf niet belemmert of vermindert.
Het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen blijft de meest directe en effectieve manier om de klimaatverandering te vertragen en zou de voornaamste focus moeten zijn van de klimaatactiviteiten van de EU. Een snelle decarbonisatie van onze economie is echter helaas niet langer voldoende. Elk van de 230 scenario’s die het IPCC heeft gemodelleerd om de opwarming van de aarde te beperken tot minder dan 1,5°C omvat de verwijdering van koolstofdioxide (CDR) op schaal, variërend van 6 tot 10 Gt verwijderde CO2 per jaar in 2050.
Het IPCC-rapport stelt duidelijk dat: “De inzet van het verwijderen van kooldioxide als tegenwicht voor de moeilijk te verminderen restemissies onvermijdelijk is als we een netto-nul-uitstoot van kooldioxide of broeikasgassen willen bereiken”, dus om de ambitieuze netto-nuluitstoot van de EU te bereiken doelstellingen moeten investeringen op korte termijn in hoogwaardige, permanente koolstofverwijdering worden gestimuleerd.
Gezien het huidige regelgevingskader is de enige bron van inkomsten voor de verwijdering van koolstof afhankelijk van staatssubsidies en vrijwillige koolstofmarkten. Beleidsmakers moeten proberen greenwashing te verbieden en tegelijkertijd kortetermijnaankopen voor koolstofverwijdering met een hoge integriteit te vergemakkelijken.
Milieuclaims van bedrijven spelen een cruciale rol bij aankoop- en investeringsbeslissingen over CO2-verwijdering, en er moeten passende regels met betrekking tot claims op bedrijfsniveau worden ingevoerd om investeringen in zeer integere, permanente CO2-verwijdering (CDR) te stimuleren.
Bedrijven moeten worden gestimuleerd om koolstofverwijderingen met een hoge integriteit aan te schaffen, op voorwaarde dat deze claims transparant zijn en de absolute inspanningen en doelstellingen voor emissiereductie niet belemmeren of verminderen. Het is van cruciaal belang dat bedrijven compensatieclaims indienen met betrekking tot deze aankopen, omdat de klimaatambitie van bedrijven vaak wordt afgemeten aan hun inspanningen om hun netto-nuldoelstellingen te bereiken. Dit zal investeringen in de opkomende markt voor koolstofverwijdering aanmoedigen en de negatieve emissiedoelstelling van de EU ondersteunen.
Hoewel we het doel van recente EU-wetgeving steunen om greenwashing te voorkomen en de transparantie rond klimaatgerelateerde claims te vergroten, maken we ons zorgen over het gebrek aan duidelijkheid van het huidige wetgevingsproces.
Verschillende onderdelen van de EU-wetgeving hebben momenteel betrekking op claims op basis van koolstofkredieten:
De regels die momenteel worden ontwikkeld, moedigen niet overal de kortetermijnaankopen van CDR aan, noch investeringen in deze sector. Het is daarom belangrijk dat regels rond klimaatclaims worden ontworpen om de CDR-ontwikkeling op grote schaal te ondersteunen. Deze onzekerheid belemmert ambitieuze EU-beleidsdoelstellingen en het doel van de Europese Commissie om de inzet van negatieve emissies te versnellen. Als gevolg hiervan zou dit de voortgang van de EU bij het verwezenlijken van haar klimaatdoelstellingen in de komende decennia kunnen belemmeren.
De rol van elk van deze stukken wetgeving bij het reguleren van klimaatclaims op basis van koolstofkredieten moet worden verduidelijkt, en eventuele overlappende bepalingen moeten worden geharmoniseerd om de administratieve lasten voor bedrijven die deze bepalingen naleven te verminderen.
Wij stellen daarom voor dat de Green Claims-richtlijn de rol erkent van klimaatclaims voor het stimuleren van investeringen in permanente en zeer integere koolstofverwijdering, zolang dit de absolute emissiereductiedoelstelling van een bedrijf niet belemmert of vermindert.
Daarom dringen wij er bij beleidsmakers op aan om:
Sta klimaatclaims op bedrijfsniveau toe op basis van hoogwaardige verwijderingen van restemissies, gedefinieerd als onverminderde emissies wanneer het jaarlijkse potentieel voor economisch redelijke reductiemaatregelen in de waardeketen is uitgeput, waarbij ervoor wordt gezorgd dat compensatiemaatregelen de verwezenlijking van de uitstoot van broeikasgassen niet belemmeren of verminderen reductiedoelstellingen. Bedrijven zouden transparant moeten rapporteren waar ze gebruik hebben gemaakt van kredieten voor permanente verwijdering en moeten beschrijven hoe de verwijderingen de inspanningen voor emissiereductie niet verminderen.
Door groene claims toe te staan op basis van permanente verwijdering van deze restemissies (jaar na jaar door economisch redelijke maatregelen toe te passen om reducties in de hele waardeketen te bereiken), vergroot dit de ambitie omdat het bedrijven stimuleert om onmiddellijk extra verantwoordelijkheid te nemen voor hun bruto-emissies, in plaats van dan het toepassen van een ineffectief traditioneel offset-instrument.
Dit komt overeen met de bepalingen die zijn vastgelegd in de European Sustainability Reporting Standards (ESRS), die van bedrijven verlangt dat zij alle groene claims van broeikasgasneutraliteit die CO2-compensaties met zich meebrengen, toelichten, de integriteit van de gebruikte compensaties aantonen en bewijzen dat dit het bereiken van de uitstoot van broeikasgassen niet belemmert. reductiedoelstellingen. Bedrijven moeten uitleggen of en hoe deze claims vergezeld gaan van emissiereductiedoelstellingen.
Zorg ervoor dat verwijderingskredieten gebaseerd zijn op hoogwaardige verwijderingen van koolstof uit de atmosfeer/biosfeer, met een toenemende nadruk op permanente verwijderingen in de loop van de tijd, met inachtneming van het like-for-like-principe.
Beoordeel hoe kredieten voor koolstofverwijdering van buiten de EU op de EU-markt zullen worden behandeld, aangezien de reikwijdte van het CRCF beperkt zal zijn tot koolstofverwijderingen binnen de EU.
Bron: Bioenergyeurope.org