Er zijn grote uitdagingen om in 2050 een klimaatneutrale samenleving te bereiken, zoals verwoord in de Net Zero by 2050-routekaart van het IEA. Van de verschillende sectoren blijkt de transportsector een zeer moeilijke sector te zijn om koolstofarm te maken. Het houdt in dat we afstand nemen van de gevestigde fossiele brandstoffen door middel van elektrificatie en het gebruik van hernieuwbare brandstoffen in plaats van fossiele brandstoffen. Een van de belangrijkste instrumenten op de korte tot middellange termijn is het versnellen van de inzet van duurzame biobrandstoffen.
IEA Bioenergy zet zich in voor het bevorderen van bio-energietechnologieën op basis van duurzame biomassagrondstoffen voor een groenere en duurzame toekomst. Nu de wereld wordt geconfronteerd met een steeds erger wordende klimaatcrisis en opkomende energiezekerheidsproblemen met fossiele brandstoffen, is het vinden van effectieve oplossingen voor het uitfaseren van fossiele brandstoffen in de transportsector van cruciaal belang, en biobrandstoffen bieden een aantrekkelijke optie, in synergie met elektrificatie. De onlangs gepubliceerde rapporten van het IEA Bioenergy-onderzoek “Assessment of Successes and Lessons Learned for Biofuels Deployment” benadrukken het potentieel van biobrandstoffen om een aanzienlijk marktaanbod te stimuleren, fossiele brandstoffen te vervangen en de opwarming van de aarde tegen te gaan. Het belangrijkste doel van de studie was het identificeren van sleutelfactoren voor technologische successen en de beste beleidskadervoorwaarden voor het stimuleren van grotere toekomstige markten voor duurzame transportbiobrandstoffen.
Tomas Ekbom, Svebio (Zweden), projectleider: “ De huidige productiecapaciteit van hernieuwbare brandstoffen moet, samen met geplande en in aanbouw zijnde projecten, met een factor van meer dan 5 groeien om de hernieuwbare brandstoffen (biobrandstoffen en e-brandstoffen) te produceren die nodig zijn zal tegen 2050 wereldwijd nodig zijn. We hebben snellere vooruitgang nodig en moeten lessen trekken uit de inzet van biobrandstoffen tot nu toe om de verdere inzet ervan op een efficiënte manier te ondersteunen. ”
Biobrandstoffen bieden kostenconcurrerende opties om de uitstoot van broeikasgassen in de wegvervoersector de komende decennia terug te dringen. Hun compatibiliteit met de bestaande infrastructuur voor fossiele brandstoffen maakt biobrandstoffen tot een praktische en broodnodige onmiddellijke oplossing om fossiele brandstoffen in bestaande vloten te vervangen. Hoewel elektrische voertuigen in verschillende delen van de wereld vooruitgang boeken, met name voor lichte voertuigen, zal de toegang tot materialen voor grootschalige batterijproductie en onderontwikkelde oplaadnetwerken de snelheid van de wijdverbreide acceptatie ervan op de proef stellen. Op de middellange tot langere termijn – met de toenemende elektrificatie van de wegvervoersector – zal het gebruik van biobrandstoffen verschuiven naar moeilijk te elektrificeren sectoren zoals de luchtvaart en de zeescheepvaart.
Terwijl de meeste huidige biobrandstoffen worden geproduceerd uit landbouwgewassen zoals suikerriet, maïs of op olie gebaseerde gewassen, verschuift de focus nu naar het gebruik van biogeen afval, gewasresten en niet-voedselgewassen, waarvan er vele geavanceerde technologieën voor de productie van biobrandstoffen vereisen. Toch bevinden de meeste geavanceerde technologieën zich op dit moment in een vroeg stadium van commercialisering en vormt de economie nog steeds een uitdaging. Om het verbruik van fossiele brandstoffen sterk terug te dringen, hebben we niet de luxe om de bestaande biobrandstofopties af te schaffen en te wachten tot nieuwe technologieën volwassen zijn; beperkingen op sommige (op gewassen gebaseerde) grondstoffen voor biobrandstoffen moeten mogelijk opnieuw worden bekeken, vooral als deze op duurzame wijze kunnen worden geproduceerd, met een zeer lage uitstoot van broeikasgassen gedurende hun levenscyclus. We moeten ook erkennen dat de opties voor biobrandstoffen regio- en landspecifiek zijn en zullen blijven.
Heitor Cantarella, Agronomisch Instituut van Campinas (Brazilië): “Vloeibare biobrandstoffen zoals ethanol en biodiesel, die fossiele benzine en diesel direct kunnen vervangen, bieden volwassen, schaalbare alternatieven voor markten met dominerende aandelen van voertuigen met verbrandingsmotor. Gedreven door duurzaamheidseisen in effectief beleid hebben deze brandstoffen een lage CO2-voetafdruk en een beperkte impact op de voedselproductie laten zien.”
Belangrijkste lessen uit het project:
Combineer markt-pull- en technologie-push-beleid
Ambitieuze strategieën en doelstellingen creëren niet automatisch een raamwerk dat het vergroten of opbouwen van innovatieve technologieën langs de waardeketenketen mogelijk maakt.
Franziska Müller-Langer, DBFZ (Duitsland): “We hebben gekeken naar casestudies van geavanceerde biobrandstoffen in Duitsland, Zweden en Canada. Verschillende geavanceerde biobrandstoffen hebben technisch succes opgeleverd; Dit garandeert echter niet het vereiste commerciële succes. Om zowel technologieontwikkeling als marktintroductie te bereiken, hebben we een combinatie van beleid nodig om technologische ontwikkelingen te stimuleren en de marktvraag aan te trekken; een alomvattende monitoring van de effecten van dit beleid is eveneens noodzakelijk. We hebben ook stuurinstrumenten nodig om financiering veilig te stellen en zo het risico van investeringen en de exploitatie van relatief nieuwe technologieën te verlagen.”
Verbeter bestaande biobrandstofopties EN ondersteun innovatieve biobrandstofoplossingen
Het koolstofvrij maken van de transportsector heeft een transitieproces nodig dat het mogelijk maakt te beginnen met veelbelovende technologische opties, het opdoen van ervaring en het leren van lessen voor voortdurende verbetering. Er is geen tijd om te wachten op optimale opties die vanaf het begin aan alle eisen voldoen. Het is noodzakelijk om voortdurend te werken aan geharmoniseerd, duidelijk langetermijnbeleid dat verbetering mogelijk maakt van bestaande biobrandstofopties als basis voor het koolstofvrij maken van de transportsector. Tegelijkertijd is R&D-steun voor innovatieve geavanceerde biobrandstoffen dringend nodig om de biomassagrondstoffen die kunnen worden gebruikt te verbreden en nog betere klimaatprestaties te bereiken, bijvoorbeeld door de combinatie van biogene CO2 uit het proces met hernieuwbare waterstof.
Beschouw de volledige waardeketen, van biomassabronnen tot brandstoftoepassingen
Om de ontwikkeling van biobrandstoffen te stimuleren zijn acties nodig op het gebied van de mobilisatie en logistiek van hulpbronnen, technologieën voor de productie van biobrandstoffen, infrastructuur en handel, en passende normen en standaarden voor innovatieve technologieën. Kosteneffectieve, betrouwbare en duurzame toeleveringsketens voor grondstoffen zijn cruciaal voor een succesvolle ontwikkeling van geavanceerde biobrandstoffen. Geavanceerde biobrandstoffen zullen zich ontwikkelen op een steeds meer geïnternationaliseerde markt met betrekking tot verhandelbare grondstoffen en op internationale eindgebruikmarkten zoals de scheepvaart en de luchtvaart. De koolstofintensiteit van brandstoffen, inclusief biobrandstoffen, wordt een steeds relevantere maatstaf in de transportsector. Duurzaamheidscertificeringsregelingen zijn belangrijk om transparantie en verificatie van de prestaties van de waardeketens voor biobrandstoffen te bieden.
Gebaseerd op de IEA Bioenergy studie ‘Assessment of Successes and Lessons Learned for Biofuels Deployment’. Rapporten en belangrijkste conclusies zijn hier beschikbaar.
Bron: ieabioenergy.com