In Nederland werken veel mensen met passie met biomassa als grondstof. Ze werken aan innovaties, verbeteren (productie)processen of maken beleid voor een fossielvrije toekomst. We hebben een reeks gesprekken gevoerd met mensen die werken bij bedrijven waar biogrondstoffen centraal staan. In deze miniserie belichten wij wat hun drijfveren zijn om te werken aan de transitie naar een duurzame wereld.
In deze derde aflevering een gesprek met Joost Broeders en Arjan Rijnart van Baril.
In de verfindustrie wordt veel gebruik gemaakt van olie en delfstoffen voor onder andere de bindmiddelen, additieven en kleurstoffen. Maar er zijn bedrijven die zich inzetten voor een groenere toekomst, en Baril Coatings is er een van. Hun doel? Tegen 2030 willen ze dat al hun producten 100% bestaan uit hernieuwbare of op planten gebaseerde materialen.
Wij zijn benieuwd naar hun verhaal en spraken af met Joost Broeders en Arjan Rijnart van Baril Coatings.
Zo’n 20 jaar geleden heeft Baril deelgenomen aan een bedrijfscompetitie met een focus op MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen). Ze werden onderscheiden met de publieks- en aanmoedigingsprijs in de vorm van een jaar lang economisch advies van KPMG. Het advies liet hen inzien dat duurzaamheid de enige juiste koers was, en ze begonnen zich intensiever te verdiepen in duurzame ontwikkelingen.
Joost Broeders, Technisch Directeur, legt uit: “Tijdens het adviestraject zijn wij ons gaan realiseren dat de weg naar zorg voor je omgeving, voor de natuur, voor de planeet en materialen de enige juiste route voor ons was. Als kleine partij liepen we er steeds tegen aan dat we niet onderscheidend genoeg waren van de grote merken. Mede door de maatschappelijk verantwoorde inslag hebben we toen gezegd, we moeten het anders gaan doen, we moeten producten gaan leveren die ertoe doen. We zijn ons erin gaan verdiepen om de ontwikkelingen door te voeren. Vanaf dat moment zijn we de Biobased route opgegaan. We hebben in samenwerking met onze leveranciers gezocht naar de producten waarvan we de fossiele grondstoffen konden vervangen voor biobased grondstoffen.
We zijn in het begin tot hoge percentages biobased kunnen komen, in sommige producten wel tot 80-85%. Alleen liepen we in de opschaalfase tegen het probleem aan dat de leverancier van die grondstof geen kwalitatief stabiel materiaal kon leveren. Dat is een belangrijke hobbel geweest in de productontwikkeling. Uiteindelijk hebben we terug moeten schalen naar producten ergens tussen 40% en 60% biobased en hebben we zo een heel productenpakket vastgezet, op basis van deze grondstoffen.
Voor ons, bij Baril, is het een continue zoektocht naar grondstoffen met een hoger biobased aandeel. Daarom doen we ook mee in allerlei consortium projecten in de keten met (toe)leveranciers en instituten, zoals TNO en universiteiten, om te kijken of we samen deze nieuwe bouwstenen succesvol in de producten kunnen verwerken, zodat we een nog hoger biobased aandeel krijgen.
Inmiddels zijn we ook met onze industriële corrosiewerende verven al een stuk op weg om daarin biobased te introduceren, daar zijn percentages tot 25% op dit moment mogelijk.”
Arjan Rijnart, technisch accountmanager, benadrukt: “Het was in het begin echt pionieren, eerst kwam een grondstof helemaal uit Canada en probeerden we het o.a. met gecertificeerde soja. Het was echt zoeken naar de juiste grondstoffen. Tegenwoordig gebruiken we biobased grondstoffen die we dichterbij kunnen verkrijgen, dat is ook veel duurzamer. Tijdens de oorlog in Oekraïne merkten wij dat we met biogrondstoffen minder afhankelijk zijn van de toevoer van de grondstoffen, dan met fossiele grondstoffen.
We hebben heel onze bouwvervenlijn, dat is alles wat je in en om het huis gebruikt qua verven, kunnen omzetten. Daarbij hebben we zoveel mogelijke fossiel door biobased kunnen vervangen. Niet onbelangrijk, met behoud van de hoge kwaliteit zodat de professionele schilder niet merkt dat ze schilderen met producten waar biobased of plantbased materialen in zitten.
Het is nog niet 100% biobased, maar daar willen we wel graag naar toe. Het is ons doel dat in 2030 al onze producten 100% uit hernieuwbare of plantbased materialen bestaan. In ons innovatie lab zijn we iedere dag bezig om hieraan te werken.”
“Van origine ben ik laborant, en redelijk introvert. Ik vond het als laborant niet zo interessant of we iets goedkoper kunnen maken of dat het een half uurtje eerder droog is. Maar we hebben nu echt een verhaal te vertellen! Dat we naast goede verven ook bezig zijn om te werken aan een groene toekomst. Dat verhaal vertel ik graag en daarom werk ik nu als vertegenwoordiger van onze producten.”
Arjan Rijnart
Joost: “We hebben hier 75-80 mensen werken en die lopen allemaal zo trots als een pauw rond. Trots dat ze meewerken aan de ontwikkelingen en dat ze kunnen bijdragen.
Om zoveel mogelijk doe-het-zelvers én professionals aan de duurzame verf te krijgen, zijn ons consumentenmerk fairf en ons professionele schildersmerk Copperant naast online ook in de bouwmarkt te koop. Het idee? Elk huis van binnen en buiten groen.”
Baril Coatings heeft het ‘one-planet’-gedachtegoed diep verankerd in haar missie en bedrijfsvoering. Baril is zich bewust van hun verantwoordelijkheid als producent. Alles wat ze erin stoppen, willen ze er ook weer uithalen. Het totale bedrijfsproces wordt continu onder de loep genomen en steeds wordt bekeken of duurzamere oplossingen mogelijk zijn zonder in te boeten op kwaliteit. Baril Coatings is daarmee een echt ‘doen’ bedrijf en laat duurzame betrokkenheid zien door daden.
Op het moment maakt Baril gebruik van 100% recyclebare blikken, ook voor de grotere hoeveelheden. Het verfbedrijf produceert in Nederland, in een fabriek die draait op zelfopgewekte stroom door zonnepanelen in combinatie met windenergie. Tevens is hun gehele wagenpark elektrisch. Ook gaan ze bij Baril anders om met afval: verf is natuurlijk een product dat niet in het water hoort te belanden. Het is en blijft voor consumenten het belangrijkste aandachtspunt dat men kwasten en rollers na gebruik niet afspoelt onder de kraan, ook al betreft het watergedragen (biobased) verf. Zo kan ook de consument een belangrijke steen bijdragen aan het behoud van de planeet!