De Europese Commissie (EC) heeft deze week haar beleid gepubliceerd over hoe de Europese luchtvaartsector haar milieu- en klimaatdoelstellingen moet bereiken. Het Europees Parlement keurde dit beleid afgelopen woensdag goed als onderdeel van de bredere Green Deal van voormalig Eurocommissaris Frans Timmermans. Eerder dit jaar heeft de Europese Unie een overeenkomst gesloten om het gebruik van duurzame brandstoffen in de luchtvaart te bevorderen.
In de praktijk houdt dit nieuwe beleid in dat er minimale eisen worden gesteld aan het gebruik van Sustainable Aviation Fuels (SAF). Het doel van dit beleid gaat echter verder dan simpelweg het koppelen van percentages aan jaartallen. De EC streeft vooral naar het creëren van een gelijk speelveld voor alle luchtvaartmaatschappijen en luchthavens in Europa om zogenaamde “tankering” te voorkomen. Tankering is het fenomeen waarbij extra brandstof wordt meegenomen op een luchthaven waar goedkoop getankt kan worden, zodat er op de volgende, duurdere luchthaven niet of minder getankt hoeft te worden. Dit leidt tot vluchten met meer brandstof en dus meer gewicht aan boord, wat volgens de EC resulteert in een hoger brandstofverbruik dan noodzakelijk is en dus ook meer emissies. Dit ondermijnt eerlijke concurrentie op de luchtvervoersmarkt van de Europese Unie.
De EC wil daarom bewerkstelligen dat luchtvaartmaatschappijen tanken op luchthavens waar duurzamere maar ook drie tot zes keer duurdere SAF wordt bijgemengd.
Ambitieus
Het doel om in 2050 minstens zeventig procent SAF te gebruiken, klinkt ambitieus gezien de huidige status van de industrie. Tegelijkertijd is het nog maar de vraag of dit genoeg zal zijn om de doelstelling van de International Air Transport Association (IATA) te halen, namelijk om in 2050 volledig emissieneutraal te vliegen. De huidige soorten SAF verminderen de uitstoot met ongeveer zeventig tot tachtig procent en worden voornamelijk geproduceerd uit (rest)producten van de voedselindustrie. Hoewel dit type SAF nog niet op grotere schaal en tegen lage kosten kan worden geproduceerd, wil de EC investeren in technologisch geavanceerdere varianten.
Het gaat hierbij om synthetische brandstoffen die kunnen worden geproduceerd op basis van het afvangen van CO2 en duurzame energie. De EC schrijft: “Synthetische luchtvaartbrandstoffen hebben het potentieel om de emissies met minstens 85 procent te verminderen in vergelijking met fossiele luchtvaartbrandstoffen. Wanneer deze brandstoffen worden geproduceerd uit hernieuwbare energie en direct uit de lucht afgevangen koolstof, kan de potentiële emissiereductie zelfs oplopen tot 100 procent.” Door het gebruik van dit type brandstof moet ook worden voorkomen dat de voedselketen wordt belast, wat wel het geval is bij de huidige generatie SAF.
Zelfs met grootschalig gebruik van synthetische brandstoffen zal er nog veel CO2 moeten worden afgevangen om de doelstellingen voor CO2-neutraal vliegen in 2050 te halen. Elektrisch vliegen kan uiteraard bijdragen aan het verminderen van de uitstoot. Echter, omdat de elektrische vliegtuigen die de komende jaren op de markt komen relatief klein zijn, zullen ze niet direct bijdragen aan het verminderen van emissies in de grote luchtvaart. Het inzetten op duurzame, synthetische brandstoffen lijkt dus de enige methode te zijn om op korte termijn aan de klimaatdoelstellingen te voldoen.
Bron: Upinthesky