De afgelopen weken hebben een aantal politieke partijen hun concept-verkiezingsprogramma’s gedeeld. De NVDE heeft de relevante passages die raken aan de klimaat- en energietransitie op een rij gezet. De volledige analyse vind je hier: Concept verkiezingsprogramma’s K&E 2023.
Klimaat- en energie-onderwerpen komen bij alle partijen in de concept-verkiezingsprogramma’s duidelijk naar voren. Enkele opvallende voornemens uit de conceptprogramma’s op klimaat en energie zijn:
PVDA/GROENLINKS
- Streven naar klimaatneutrale elektriciteitsvoorziening in 2035 en in 2040 een klimaatneutrale industrie en samenleving.
- Versterking en innovatie van het elektriciteitsnet plus voorrang projecten met maatschappelijk belang.
- Vergunningen binnen twee jaar & houdbare stikstofvrijstelling voor energietransitie projecten.
- Meer deelmobiliteit, betalen naar gebruik, nieuwe leaseauto’s emissieloos 2025 & alle nieuwe auto’s emissieloos in 2030.
- Klimaatplicht voor bedrijven die subsidie krijgen en verplicht doel elektrificatie industrie.
VVD
- Stimuleren van thuiswerken en meer flexibele werktijden, deelmobiliteit makkelijker maken en investeren in beter en meer openbaar vervoer.
- Stimuleren geothermie. Geothermie is ideaal voor verduurzaming glastuinbouwsector en als input voor warmtenetten.
CDA
- Groene industriepolitiek met bindende en wederkerige maatwerkafspraken voor de grootste vervuilende bedrijven, infrastructuur voor ‘negatieve emissies’.
- Investeren in snelfietspaden, openbaar vervoer en deelvervoer.
- Vliegbelasting overstappers & privejets, geen luchthaven Lelystad en krimp Schiphol naar 440.000 vluchten.
- De rente bij het Warmtefonds blijft 0 procent voor lage- en middeninkomens, alle corporatiewoningen met slecht energielabel voor 2030 aangepakt, wijk-voor-wijk verduurzamen met voorrang kwetsbare wijken en norm voor biobased bouwen.
VOLT
- Verduurzaming van bestaande woningen door onder andere dubbelglas vanaf 2028 te verplichten en te investeren in isolatie, ventilatie en schone warmte.
- Motorrijtuigenbelasting vervangen op auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens door ‘betalen-naar-gebruik’.
- Particulieren kunnen nog tot 2030 een subsidie krijgen voor de aanschaf of private lease van een nieuwe en tweedehands elektrische auto.
SP
- CO2-heffingen industrie, nationaliseren energiebedrijven, investeren openbaar vervoer.
- Geen rekeningrijden en geen normeringen voor burgers of voordeel elektrisch rijden.
Bron: NVDE