Tien internationale startups presenteren hun op zeewier gebaseerde voedsel- en verpakkingsinnovaties tijdens het Seaweed Innovation Event op 8 juni.
Acht weken lang kregen zeewierstartups van over de hele wereld de kans om hun pitch in te dienen als onderdeel van de North Sea Farmers Seaweed Innovation Challenge. Ze hebben 30 inzendingen ontvangen, met een breed scala aan categorieën uit 13 verschillende landen, waaronder Nederland, Duitsland, de Verenigde Staten, het VK, Noorwegen, Denemarken, Mexico en vele andere. Samen met de juryleden van Amazon, Nestlé, Colruyt Group en DS Smith en Brave New Food zijn er tien ambitieuze start-ups geselecteerd die tijdens het evenement het podium zullen betreden.
Eef Brouwers, Manager Operations en mede-oprichter van North Sea Farmers, reageert op de inzendingen:
“Het was een leuk en opwindend proces om 30 nieuwe zeewieroplossingen te vinden en te werven. Ik ben echt onder de indruk van de innovatieve bedrijven en het brede aanbod aan duurzame voeding en verpakkingsproducten. Er is grote waarde en potentieel voor wat ze de industrie en de wereld te bieden hebben. Hoewel slechts 10 startups als finalisten op het evenement zullen pitchen, trekken ook de andere 20 bedrijven belangstelling van onze jury en het bedrijfsleven. Ik hoop dat deze uitdaging voor hen allemaal nuttig zal zijn, en persoonlijk kan ik niet wachten om de finalisten live op het podium te zien pitchen!”
De finalisten:
BettaF!sh uit Duitsland maakt plantaardige tonijn gemaakt van zeewier dat eruit ziet als tonijn, smaakt als tonijn, werkt als tonijn, maar “kost geen fortuin”. Hoewel er duizenden soorten zeewier zijn, kweken we er in Europa momenteel slechts vijf. Hun doel is om te investeren in onderzoek en ontwikkeling om de productie van deze andere soorten te starten en op te schalen, zodat ze op zeewier gebaseerde alternatieven kunnen ontwikkelen voor alle voedselcategorieën.
B’ZEOS is een Noors groentechnologiebedrijf dat nieuwe biogebaseerde verpakkingsoplossingen ontwikkelt. Hun producten zijn 100% op basis van zeewier, biologisch afbreekbaar en thuiscomposteerbaar. De zeewierpellets kunnen worden omgezet in een reeks verpakkingsoplossingen zoals dozen, zakken en coatings. Hun productietechnologieën maken gebruik van energiezuinige processen en vermijden het gebruik van gevaarlijke chemicaliën.
Dutch Seaweed Group claimt Europa’s eerste biologische wakamesalade uit Nederland te maken. Dit lokale product heeft niet alleen hoge voedingswaarden, maar draagt ook bij aan minder CO2-uitstoot – door de lokale productie, en aan meer biodiversiteit – dankzij de nearshore teelt. Dit bedrijf, opgericht in 2020, is op zoek naar nieuwe partners die open staan om samen te werken met hun lokaal en biologisch gekweekt zeewier.
Dutch Weed Burger zegt dat het de beste burger ter wereld maakt, voor de planeet – van zeewier. 100% plantaardig en boordevol eiwitten. Deze voedselrebellen organiseren een muiterij in de fastfoodindustrie door politici, grote bedrijven, ngo’s, boeren en consumenten te laten zien dat er nieuwe kansen in het verschiet liggen die voedzaam zijn voor de natuur, dieren en de mensheid.
FlexSea uit het VK is een startup die de bioplastics-industrie herdefinieert met schaalbare op zeewier gebaseerde oplossingen voor het probleem van plastic verpakkingsafval. Ze produceren een breed scala aan op zeewier gebaseerde verpakkingstoepassingen, variërend van zacht tot hard, ondoorzichtig tot kristalhelder. Bovendien is FlexSea 100% eetbaar, wat een geheel nieuwe en onontdekte wereld van innovatieve verpakkingstoepassingen opent.
Kelpi is een in het Verenigd Koninkrijk gevestigd materiaalinnovatiebedrijf dat kunststoffen voor eenmalig gebruik vervangt door hoogwaardige biokunststoffen die gebruikmaken van de nieuwe eigenschappen en milieuvoordelen van zeewier. Hun bioplastic verpakking is thuiscomposteerbaar en zeeveilig, wat betekent dat ze na gebruik binnen een jaar gemakkelijk uiteenvallen en geen gifstoffen achterlaten.
Oceanium is misschien wel de vreemde eend in de bijt van de 10 finalisten. Dit in het Verenigd Koninkrijk gevestigde bedrijf produceert OCEAN INK, een product op waterbasis van zeewiervezels met biologisch afbreekbare polymeren voor verpakkingen en textieltoepassingen. Hun missie, “Kelp the world” resoneert met de jury. Bovendien is het vooruitzicht dat we op een dag traditionele inkt zouden kunnen vervangen door inkt op basis van zeewier zeer stimulerend en motiverend!
Olijck Foods is een Nederlands voedingsbedrijf dat twee unieke merken aanbiedt waarin zeewier de hoofdrol speelt: Meat-You-Halfway (hybride voedingsproducten met slechts 50% vlees) en Sea Veggies (plantaardige voedingsproducten). Hun ambitie is om jou met smaak en ontzag te overtuigen om stappen te zetten in de eiwittransitie. Dus, van dierlijk naar meer plantaardig eten, met alle voordelen voor ons klimaat.
Seaweed & Co. maakt duurzame en innovatieve PureSea-zeewieringrediënten in het VK. PureSea is 100% natuurlijk, duurzaam en wild geoogst uit ongerepte wateren om een extreem hoge kwaliteit te garanderen, en wordt geleverd in formaten die gemakkelijk te gebruiken zijn en die commercieel levensvatbaar zijn voor elke voedsel- of voedingstoepassing. Hun doel is om fabrikanten, merken en consumenten te intrigeren, voor te lichten en te adviseren over de voordelen van zeewier.
Seaweed Food Solutions uit Nederland is gespecialiseerd in het verwerken en toepassen van zeewier voor de voedingsindustrie. Voor deze challenge presenteren ze een plantaardige sparerib, gemaakt van zeewier en jackfruit. De innovatieve snack zou ‘sappig, hartig, vlezig en zelfs beter zijn dan het origineel!’
Bron: northseafarmers.org