Een groep wegenbouwers en asfaltdeskundigen heeft eind juli voor het eerst in Nederland een weggedeelte geasfalteerd met fossielvrij asfalt. In dit zogenaamde Harsfalt is het bindmiddel 100 procent biologisch. Het is een belangrijke en grote stap in de ontwikkeling van bio-asfalt, zo zeggen de wegenbouwers.
“Met dit product kan het asfalt van het Nederlandse wegennet de komende jaren toekomstbestendig vervangen worden. Harsfalt draagt bij aan de reductie van fossiele grondstoffen en onze opgave voor het behalen van de klimaatdoelstellingen”, aldus de initiatiefnemers in een persbericht.
In Harsfalt is het bitumen, dat gewonnen wordt uit ruwe aardolie, vervangen door een 100 procent biologisch bindmiddel. De initiatiefnemers; Mourik Infra, NTP, Versluys Groep, Vermeulen Groep en ReintenInfra, zijn trots op hun ontwikkelde product. Esha en Miscancell leveren de grondstoffen. Het Asfalt Kennis Centrum verzorgt het onderzoek en de monitoring van de aangelegde proefvakken.
Olifantengras
Het bindmiddel bevat een mix van biologische oliën, hars en lignine uit Olifantengras. Alle bestanddelen en het mengsel zijn onderzocht op onder andere gezondheid, milieu, herbruikbaarheid, materiaaleigenschappen en mengseleigenschappen. Het toepassen van Harsfalt gaat een belangrijke bijdrage leveren aan de ambitie van onze branche om in 2030 klimaatneutraal te werken aan de Nederlandse wegen, zo zeggen de wegenbouwers.
‘Belangrijke stap’
Woordvoerder Ralph Venema: “Het Asfalt Kennis Centrum is trots op haar aandeelhouders die blijvend asfaltmengsels ontwikkelen en bijdragen aan de doelstellingen van de opdrachtgevers zoals Rijkswaterstaat. Deze specifieke samenwerking van de aandeelhouders Mourik Infra, NTP, Versluys Groep, Vermeulen Groep en ReintenInfra heeft een hele belangrijke stap opgeleverd voor de asfaltbranche. Een prachtig voorbeeld hoe MKB-bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen.”
Het asfalt is aangebracht in twee proefvakken in de gemeenten Assen en Oude IJsselstreek. Deze proefvakken worden vier jaar lang gemonitord door het Asfalt Kennis Centrum, waarbij zij onder andere het verouderingsgedrag van het wegdek in de gaten te houden.