Enviva Inc., ’s werelds grootste producent van duurzame houtbio-energie, en MOL Drybulk Ltd. (MOLDB), een dochteronderneming van Mitsui OSK Lines Ltd. (MOL), een toonaangevende wereldwijde zeetransportgroep, hebben aangekondigd dat ze een aanvullend memorandum van overeenstemming hebben ondertekend voor het inzetten van een milieuvriendelijke bulkcarrier (EFBC) om de uitstoot van broeikasgassen (BKG) bij het vervoer over zee van duurzame houtpellets en biobrandstoffen te verminderen.
Na een succesvolle gezamenlijke studiefase, staat de lancering van de EFBC gepland voor 2024 en zal ze streven naar het gebruik van rotorzeiltechnologie die is ontwikkeld door Anemoi Marine Technologies Ltd samen met MOL’s ‘Wind Challenger’-technologie, die beide emissies zou verminderen door gebruik te maken van windenergie, voor een verwachte gemiddelde BKG-besparingen van in totaal ongeveer 20 procent. Het schip van 62.900 ton (dwt) zal worden gebouwd door Oshima Shipbuilding.
Houtpellets uit duurzame bronnen, zoals de houtpellets die Enviva produceert, worden als koolstofneutraal beschouwd, zelfs als rekening wordt gehouden met de volledige toeleveringsketen, en het is bewezen dat ze de uitstoot van broeikasgassen tot 85 procent verminderen op basis van de levenscyclus in vergelijking met steenkool. Als onderdeel van Enviva’s doel om tegen 2030 een netto-nul-uitstoot van broeikasgassen uit haar activiteiten te bereiken, heeft het bedrijf toegezegd de uitstoot van scope 3 aan te pakken door proactief samen te werken met partners zoals MOLDB om nieuwe oplossingen voor schone energie te ontwikkelen en te implementeren. Aangezien de verzending van pellets over de Atlantische Oceaan momenteel een derde van de uitstoot van de toeleveringsketen van Enviva uitmaakt, zal deze samenwerking een grote koolstofbesparing opleveren in de stroomopwaartse en stroomafwaartse waardeketen.
“Het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen in onze toeleveringsketen is een topprioriteit voor ons”, zegt Thomas Meth, Chief Commercial Officer van Enviva. “Hoewel we vooruitgang hebben geboekt bij het verkleinen van de CO2-voetafdruk van onze activiteiten, zijn er meer innovatieve kansen zoals die waarmee we samenwerken met MOLDB om te blijven streven naar meer circulaire benaderingen in onze toeleveringsketen. We zijn enorm enthousiast over het voortbouwen op onze relatie met MOLDB om onze doelen te helpen bereiken om tegen 2030 een netto-nuluitstoot van broeikasgassen te bereiken.”
Kazuhiko Kikuchi, president en representatief directeur van MOLDB zei: “We zijn erg blij om deze aankondiging te doen, samen met onze langetermijnpartner, Enviva. Hun steun en inzet voor dit project is van onschatbare waarde. Het doel van de lancering van MOLDB is om een team van professionals in de droge bulksector te worden, die nauw samenwerken met onze klanten om aan hun behoeften te voldoen en oplossingen te bieden. De EFBC is een geweldig voorbeeld en we kunnen niet wachten om dit werkelijk unieke schip de zeilen te zien zetten en de wind te vangen.”
Plannen voor de ontwikkeling van de Wind Challenger zijn in 2009 begonnen als een gezamenlijk onderzoeksproject tussen de industrie en de academische wereld, geleid door de Universiteit van Tokio. MOL nam het plan in 2018 voor zijn rekening en werkt sindsdien aan de techniek. De eerste Wind Challenger staat gepland voor de tweede helft van dit jaar. Het systeem zet windenergie om in voortstuwingskracht met een telescopisch hardzeil. Het doel op lange termijn is om een breed geaccepteerde scheepvaartoplossing te ontwikkelen om de doelstelling van de Internationale Maritieme Organisatie te bereiken in combinatie met andere maatregelen om de broeikasgassen te verminderen door schepen uit te rusten met meerdere zeilen.
Bron: Enviva