In zijn streven om de sport duurzamer te maken, schakelt de Formule 1 dit seizoen over van benzine E5 naar E10. Dat wil zeggen, benzine die in plaats van 5 procent bio-ethanol nu het dubbele bevat.
Bio-ethanol is een alcohol die duurzaam wordt geproduceerd uit biomassa, zoals maïs, tarwe, suikerbiet en rogge. De verbranding ervan stoot gemiddeld ruim 60 procent minder CO2 uit vergeleken met benzine.
De omschakeling van E5 naar E10 lijkt een voetnoot in de grootste regelwijziging ooit in de Formule 1, maar toch noemde Mercedes het “de grootste verandering sinds 2014”.
Dat komt omdat de brandstof voor elk team anders samengesteld is, specifiek ontwikkeld volgens de noden van hun motor. Zo werkt Mercedes samen met Petronas, Ferrari met Shell en Red Bull en AlphaTauri met ExxonMobil (hier beter bekend als Esso).
Een F1-bolide kan perfect racen op de brandstof die wij dagdagelijks tanken, maar de prestaties zijn dan niet optimaal. Dat hebben ze overigens al eens getest: met gewone brandstof waren de F1-bolides ongeveer 0,9 seconden trager per ronde.
Vergelijk het met het verschil tussen een confectiekostuum en een kostuum op maat. Door de chemische samenstelling van hun brandstof specifiek af te stemmen op hun motor, halen de teams het maximale uit hun krachtbron.
Hoe zit het met de duurzame toekomst?
F1-bolides springen nu al enorm efficiënt om met brandstof. Terwijl bij een personenwagen ongeveer 30 procent van de energie wordt omgezet in kracht, is dat bij F1-bolides ruim 50 procent.
Toch blijft de sport niet Oost-Indisch doof voor de roep naar een groenere sport. De FIA, de internationale automobielfederatie, wil met de Formule 1 zelfs een voortrekkersrol spelen.
De Formule 1 wil tegen 2026 op 100 procent duurzame biobrandstof rijden. Dat moet bovendien een “drop-in fuel” zijn, dat wil zeggen een brandstof die zonder enige aanpassingen ook in een personenwagen kan worden getankt.
Vanaf 2030 streeft de F1 ernaar om volledig CO2-neutraal te zijn. Uiteraard zullen de F1-bolides nog CO2 uitstoten. “Maar we produceren geen CO2 meer”, verduidelijkt Pat Symonds, hoofdingenieur van de FIA. “We halen het uit de atmosfeer, gebruiken het en stoten het dan weer uit.”
Bron: Sporza