Van gebak tot vegan hamburger, van sportkleding tot cosmetica, van antivriesmiddel in vaccins tot vervanger van microplastics. De suikerbiet is veelzijdiger en innovatiever dan je denkt.
Om dat voor het voetlicht te halen, toont Cosun Beet Company 130 verrassende toepassingen van de suikerbiet in het Bright Beet Book. Het boek zelf is het eerste voorbeeld: het is ‘s werelds eerste boek gemaakt van suikerbietenpapier.
Voorop lopen
Cosun Beet Company ziet een rol voor de suikerbiet in de wereldwijde uitdaging om het gebruik van fossiele bronnen te elimineren en klimaatneutraliteit in 2050 te realiseren. “In die transitie willen wij als Cosun Beet Company voorop lopen”, zegt Paul Mesters, CEO van Cosun Beet Company.
“Door samenwerkingen en innovaties in de keten te realiseren, willen wij de omschakeling naar een circulaire economie waarmaken. In het Bright Beet Book staan innovaties waarmee we samen met partners die transitie van fossiel naar circulair mogelijk maken. Zo ook onze recente samenwerking met Avantium om plantaardige bouwstenen voor groene plastics uit suikers te produceren.”
De suikerbiet is een veelzijdige bron voor voedingsmiddelen en non-food toepassingen. Denk aan nieuwe biomaterialen die fossiele grondstoffen in bijvoorbeeld, textiel, wasmiddel en verf vervangen. “Veel van wat ons omringt, wordt met bestanddelen uit bieten gemaakt of kan ervan gemaakt worden”, vertelt Mesters.
Meer dan suiker
Het Cosun innovation center in Dinteloord zoekt voortdurend naar nieuwe producten en innovaties. Zo heeft Cosun Beet Company een toepassing bedacht voor speciale vezels uit pulp. “Deze vind je nu terug in huidverzorgende producten, in de cosmeticamarkt”, aldus Mesters. “We halen er uit wat er in zit.”
De CEO van Cosun Beet Company wil nog meer uit de biet halen. ,,We maken dit bijzondere gewas volledig circulair, zo kennen we nu al geen afval in ons gehele verwerkingsproces. Het product aanbod is de afgelopen jaren al veel breder geworden. Ja, de biet is zoveel meer dan suiker. Onze ambitie is om over 10 jaar een derde van de winst van de biet uit andere producten dan suiker te laten komen.”
Het eerste exemplaar van het Bright Beet Book is tijdens een online talkshow op donderdag 25 november symbolisch overhandigd aan Dirk de Lugt, voorzitter van de coöperatie van 9.000 suikerbietentelers binnen Cosun Beet Company. De talkshow inspireerde en motiveerde, met tafelgasten als Werner Schouten (voormalig voorzitter van de Jonge Klimaatbeweging), Willemijn Witteveen (Director Business Development, Avantium) en dr. John Chapman (Senior Scientist Microbiology, Unilever). Topchef Estée Strooker maakte live gerechten met de suikerbiet als basis.
Het Bright Beet Book is niet alleen op papier, maar ook online beschikbaar. De talkshow is opgenomen en online terug te kijken.
Beeld: Cosun Beet Company
Bron: Agro-chemie.nl